SM precisions- och fältskjutning

Ett strålande väder mötte oss denna dag på Älgsjöns Skjutbana när den näst sista dagen på årets SM i fält- och precisionsskjutning ägde rum. Dagens skyttegrenar bestod av fältskjutning i vapengrupp C öppen klass samt precisionsskjutning i vapengrupp B öppen klass.

Fältskjutning i vapengrupp C är den skyttegren som lockar den stora massan till varje års SM. I dag startade hela 410 skyttar för att tävla om de tre medaljerna. Fältskjutningsbanan var mycket uppskattad bland skyttarna och ingen vi pratade med ansåg den omöjlig att skjuta fullt på. Trots detta var det endast två skyttar som klarade att skjuta alla träff. Däremot var det hela nio skyttar som fick särskjuta om bronsmedaljen.

Särskjutningen om bronsmedaljen i fält C avgjordes på en station med sex figurer fördelat på tre målgrupper, varav en målgrupp var fram- och bortsvängande. Efter tre särskjutningar var det endast Linus Klingberg, Göteborgs pistol- och sportskytteklubb och Henrik Arvidsson, Jönköpings PK kvar. Det blev en nervpinande särskjutning mellan dessa två och det krävdes ytterligare sex skjutningar för att kunna utse bronsmedaljören. För den sista särskjutningen hade skyttarna endast 7 sekunder på sig att skjuta, vilket även inkluderade ett lyft från 45 grader. Det var en riktigt tuff förusättning och publiken höll nästan andan under den avgörande skjutningen. Henrik Arvidsson höll hela vägen och tog till slut bronsmedaljen. Väl kämpat både Linus och Henrik!

Därefter var det även särskjutning om guld och silver i fält C mellan Johan Ahlbeck, Torna Hällestads Psk och Jan Jorsäter, Örebro Pssk. Denna gång avgjordes särskjutningen betydligt snabbare och Johan stod till slut som guldmedaljör.

Det blev även särskjutning om bronset i precisionsskjutning vapengrupp B öppen klass. Det stod tidigare klart att Johan Ahlbeck, Torna Hällestads PSK tagit guld med 487 poäng och Staffan Juskär, Västerås Pistolskyttar tagit silver med 486 poäng. Nu stod striden om bronset mellan tre skyttar som samtliga skjutit 485 poäng. Efter två skjutningar kunde till slut Patrick Holmberg, Kiruna Psf titulera sig bronsmedaljör.

Johan Ahlbeck tog dubbla guldmedaljer under dagens tävlingar. Ett stort grattis till dig Johan!

Svenska Pistolskytteförbundets styrelseordförande Mike Winnerstig hyllade under medaljceremonin SM organisationen med dess funktionärer för ett gott genomfört arbete.

I morgon fortsätter tävlingarna i precisionsskjutning vapengrupp A samt fältskjutning för vapengrupp R och C för veteraner yngre och äldre. Vi ser fram emot ytterligare en strålande dag i Gävle.

Johan Ahlbeck, Torna Hällestads Psk
Svensk mästare i fältskjutning C öppen och precisionsskjutning B öppen