SM fält- och precisionsskjutning

I dag började SM-tävlingarna för fält- och precisionsskjutning på Älgsjöns Skjutbana strax utanför Gävle. På programmet stod fältskjutning i vapengrupp A öppen klass samt precisionsskjutning i vapengrupp C för damer, juniorer samt yngre och äldre veteraner.

Förutom skyttar fanns det många handlare på plats och även Svenska Pistolskytteförbundets kansli fanns i ett av tälten för att svara på medlemmarnas frågor och funderingar.

Fältskjutningen i A öppen var svår men inte omöjlig. Det visade Tommy Hansen, Bodens Ssk och Johan Ahlbeck, Torna Hällestads PSK. De sköt båda fullt med 60 träff och hamnade i särskjutning om guld- och silvermedaljerna.
Här stod Tommy klar som svensk mästare efter en tuff särskjutning. Hela 10 skyttar med 59 träff fick särskjuta om bronsmedaljen, något som avgjordes redan efter andra särskjutningsstationen. Erik Danielsson, Linköpings Skf, stod till slut som bronsmedaljör.

Även i damernas precision blev det en rafflande final. Maria Blosfeld, Limhamns Sf, stod efter finalskjutningen klar med 475 poäng. Maria Prandl-Norrgård, Salems Pk och Hanna Eriksson, Lövsta Skf hade då 474 poäng var och särsköt om silver och brons. Maria dundrade in 48 poäng och Hanna 46 poäng vilket fastställde medaljerna.

Vid medaljceremonin fanns Svenska Pistolskytteförbundet förbundsordförande Stefan Kristiansson på plats. Han hyllade arrangörerna och alla funktionärer för ett väl genomfört arbete innan han delade ut individuella- och lagmedaljer till de duktiga skyttarna.

Dagens guldmedaljörer i Precisionsskjutning
Svensk mästare i precisionsskjutning C Veteran Äldre – Ove Granberg, Eskilstuna Pistolskytteklubb
Svensk mästare i precisionsskjutning C Veteran Yngre – David Nording, Rundvik Pistolklubb
Svensk mästare i precisionsskjutning C Junior – Pernilla Lander Nordin, Säffle PK
Svensk mästare i precisionsskjutning C Dam – Maria Blosfeld, Limhamns SF

Dagens guldmedaljörer i Fältskjutning
Svensk mästare i fältskjutning A Öppen – Tommy Hansen, Bodens Sportskytteklubb

I morgon hoppas vi på bättre väder och ännu fler goda resultat.

Svensk mästare i fältskjutning A Öppen
Tommy Hansen, Bodens Sportskytteklubb