PPC SM 2019

Den 1-4 augusti genomfördes SM i PPC på Botkyrka Skyttecentrum utanför Stockholm. Åtta Svenska mästare korades och ett nytt Svenskt rekord registrerades.

Rikstens Skf fick i uppdrag att arrangera årets SM i PPC som genomfördes på Botkyrka Skyttecenter strax söder om Stockholm. Förutom de svenska mästerskapen i PPC arrangerades även Swedish Open för att erbjuda internationella skyttar att delta, vilket var mycket uppskattat.

Totalt ställde 110 skyttar upp för att tävla i hela 589 starter. Den största vapengruppen var inte helt oväntat P1500 med 98 starter. Arrangemanget flöt på och alla funktionärer jobbade tillsammans som en väloljad maskin.

Under söndagen slogs även ett nytt svenskt rekord i vapengruppen Distinguished Revolver (SR6) av Jens O´Konor, Atlas Copco Pk. Med hela 596 poäng och 40 X (innertior) slog han det tidigare rekordet från 2014 med ytterligare 7 X.

Prisutdelningen blev lång men var väldigt uppskattad. Innan medaljer och priser delades ut tackades alla funktionärer av tävlingsledningen och de fick ta emot glasplaketter till åskådarnas rungande applåder och hyllningar. Förutom SM-medaljer delades det även ut vackra glasplaketter till de tre bästa skyttarna i varje vapengrupp och klass i Swedish Open och det svenska mästerskapet.

Mike Winnerstig, Svenska Pistolskytteförbundets styrelseordförande, delade ut hedersplaketter till flera funktionärer som tävlingsledningen ansåg hade gjort något extra. Därefter tilldelade Svenska Pistolskytteförbundet standar till arrangören Rikstens Skf och även personligen till Michael Axell, som har betytt väldigt mycket för PPC-skyttet i Sverige.

Guldmedaljörer och Svenska mästare

#VapengruppNamnFörening