Nordiska Mästerskapen i fältskjutning 2018

Under helgen genomfördes de nordiska mästerskapen i fältskjutning. Årets värdland Danmark hade förlagt tävlingarna till Dall strax utanför Aalborg. Under det nordiska mästerskapen deltar Sverige, Norge och Danmark med varsitt landslag för herrar, damer och juniorer.

Landslagen skjuter fältbanan två gånger. Herrar och damer skjuter först vapengrupp C och sedan vapengrupp B medans juniorerna skjuter vapengrupp C båda gångerna.

Efter första skjutomgången låg samtliga svenska lag i topp och spänningen var hög bland både skyttar och deras ledare.
Fältskjutningsbanan var varierande och bjöd på både snabba tider och små mål. De långa avstånd som danska fältbanor är kända för uteblev denna gång. Banläggaren hade däremot andra överraskningar som glidande och gungande målspel.

När det sedan var dags för den andra omgången i fältskjutningen kunde skyttarna planera sitt skytte för att prestera på topp, vilket de även gjorde. Sverige avslutade tävlingen med ett Hat-Trick i guldmedaljer i både lag- och den individuella tävlingen.

Svenska Pistolskytteförbundets representant och ledare John-Åke Andersson blev efter medaljcermonin tilldelad en utmärkelse från DGI Skydning (det danska skytteförbundet) för sitt gedigna arbete med de nordiska mästerskapen genom åren. En utmärkelse som normalt endast tilldelas på riks och lokalnivå av DGI.

En stor eloge till alla skyttar och ledare för en mycket väl genomförd tävling.

Resultatlistorna finns att se på http://www.aalborg-skyttekreds.dk/resultater/terraenpistol/325-nordisk-mesterskab-pistolterraen-2018. På samma sida finns även en länk till DGI’s YouTube-kanal där de publicerat en mängd videoklipp från helgens skjutningar.

En länge artikel om de nordiska mästerskapen kommer publiceras i nästa utgåva av Nationellt Pistolskytte.